بتن ریزی در هوای سرد
بتن ریزی در هوای سرد

بتن ریزی در یخبندان چگونه است؟

چگونگی بتن ریزی در هوای خنک در این مقاله می‏خواهیم در مورد تعریف شرایط هوای سرد در آیین‏ کتاب ‏های مختلف بپردازیم . همچنین به این سوال پاسخ دهیم که آیا استعاره به بتن‏ ریزی در هوای برف‌آلود ، بارانی و سرد هستیم یا خیر ؟ باز بگوییم که در صورت بتن‏ ریزی در هوای سرد چه تمهیداتی باید رعایت شود ؟ ؟ ؟معمولا در هوای خنک از فوق روان کننده بتن بسیار استفاده می شود .و باآنکه سوالات بسیاری که در فصل سرد سال در دوران بتن‏ ریزی می‏تواند برایمان بوجود بیاید؛ ازاین رو آزمایش نوشته  تحت می‏تواند به فراوانی از سوالات ما پاسخ دهد.

هوای سرد چیست ؟!

در فصل نهم مقررات ملی عمارت ، کیفیت و قیمت بتن‏ ریزی در هوای سرد به مواردی اطلاق می‏شود که بتن در دمای محیطی کم‏تر‌از‌۵+ درجه سلسیوس ریخته و نگهداری می‏گردد . به اضافه اینکه بر اساس آیین ‏نامه بتن ایران (آبا) ، در مواردی که دمای جو کمتر‌از‌۵+ درجه سلسیوس باشد و یا احتمال برود که در وقت حراست از بتن ، دماي آتمسفر به كمتر‌از‌اين میزان برسد ، شرايط هواي سرد بوجود مي‏آيد و بايد الزامات اين بخش رعايت شود .حتما باید اظهار داشت که بتن ‏ريزي در هواي سرد تردید رويارويي زود نوبت بتن را با شرايط برودت افزايش مي‏دهد و ممكن است به آن آسيب برساند . بعلاوه شرايط هواي سرد ، آهنگ كسب توانایی بتن را كاهش مي‏دهد.

الزامات و نکات مربوط به حمل و بتن ریزی در هوای سرد

حمل و ریختن بتن باید به نحوی بوده است که بتن تازه دمای خود را از دست ندهد . بتن بایست تا حد احتمال در اسباب  مهر و عایق‏بندی شده حمل گردد . قبل از بتن‏ ریزی باید میلگردها ، فرم ها ، روی بتن سخت شده قبلی و زمین از هر دسته یخ ‏زدگی زدوده گردد . همچنین حتما باید در انتخاب مصالح مصرفی ، الگو  آمیزه بتن ، شرایط آمیزش ، حمل ، ریختن و حرفه آوری بتن توجه  فرض  چهره گیرد تا یقین حاصل شود که بتن تازه ریخته گشته  گرفتار یخ‏ زدگی نگردد و بتن سخت‏ شده همچنین دارای وضعیت لازم باشد . در مدت بتن‏ ریزی در هوای یخ باید به این مطلب توجه نمود که همه وسایل و تجهیزات بتن‏ ریزی در كارگاه موجود باشد. اين موارد شامل دماسنج ، پوشش محافظتي براي بتن و در صورت لزوم وسايلي براي درامان كردن فضاي پیرامون بتن و وسایل گرمايشي است . دمای بتن در طول مدت بتن‏ ریزی و عمل ‏آوری الزاماً باید درج گردد تا اطمینان حاصل گردد که محدوده توصیه شده در عادت ‏نامه مربوطه محافظت گشته هست . دمای بتن حداقل دو نوبت در شبانگاه ‏روز در نقاط مختلف عامل درج گردد تا از وضعیت نگهداری بتن اطمینان کافی بازده شود . گوشه‏ها و لب های بتن در جلو بارد زدن صدمه پذیرند ، بنابراین دمای این نقاط حتما باید به دقت کنترل شود . لبه ‏ها و زاویه ها ، مستعد آسيب ‏ديدگي بيشتري در هواي سرد هستند ، بنابراين قطر  لباس در اين دسته ها بايد بيشتر باشد . اعمال پوشش بايد حاوی سطح‌ها قالب‏بندي شده و سطوح در معرض هوا هست